BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 25 January 2010

70 dosa-dosa besar


Mengikut imam Azzahabiyy dalam kitabnya "Al-Kabaair" beliau menghimpunkan jenis dosa-dosa besar sebanyak 70 perkara seperti berikut:

01 - Belajar ilmu dan sembunyi pengetahuan
02 - Bersaksi palsu
03 - Berjudi
04 - Bersumpah palsu dan bohong
05 - Berbohong
06 - Bergambar di baju (bila sembahyang)
07 - Perempuan pelacur
08 - Berbuat buruk terhadap yang lemah
09 - Berdebat dan memusuhi
10 - Bersifat dayus
11 - Bercakap kasar dengan orang tua
12 - Dusta nama Allah dan rasulnya
13 - Derhaka pada suami
14 - Derhaka pada hamba Allah, anggap baik dirinya
15 - Hakim derhaka
16 - Homosek (seagama/sejenis)
17 - Mengurangi timbangan
18 - Lari seorang hamba dari tuannya
19 - Lelaki menyerupai wanita
20 - Lari dari medan perang di jalan Allah
21 - Membunuh manusia
22 - Membunuh diri sendiri
23 - Mengamalkan sihir
24 - Meninggalkan sembahyang lima waktu
25 - Meninggalkan sembahyang jumaat
26 - Menderhaka kepada kedua ibu bapa
27 - Memutuskan hubungan silaturrahim
28 - Melakukan zina
29 - Makan harta anak yatim secara tidak betul
30 - Makan dari kekayaan haram
31 - Memberi dan menerima rasuah
32 - Melabuhkan pakaian kerana berlagak sombong
33 - Makan riba
34 - Minum arak
35 - Mencuri
36 - Merompak
37 - Melakukan kezaliman
38 - Melakukan pengkhianatan
39 - Menyebut-nyebut pemberian
40 - Mengingkari janji
41 - Memfitnah
42 - Mengutuk orang islam
43 - Merasa aman dari kemurkaan Allah
44 - Menipu harta rampasan
45 - Melampaui batas
46 - Menuduh zina terhadap orang baik
47 - Memakai emas dan sutera (bagi lelaki)
48 - Mempercayai nujum dan sihir
49 - Menjadi bapa sanggup
50 - Mencari kesalahan orang lain
51 - Menganggu orang lain
52 - Menganggu tetangga
53 - Menyakiti dan memaki orang islam
54 - Mengintip dan membuka rahsia orang
55 - Mencaci sahabat Nabi
56 - Mengurangi wasiat
57 - Mengingkari takdir
58 - Putus asa dari rahmat Allah
59 - Penipuan dan kezaliman terhadap rakyat
60 - Riak dan mempamerkan diri
61 - Syirikkan Allah dengan sesuatu yang lain
62 - Sombong serta angkuh
63 - Sembelih untuk selain Allah
64 - Tidak mengeluarkan zakat
65 - Tidak berpuasa di bulan ramadhan
66 - Tidak mengerjakan haji jikalau mampu
67 - Tidak istinjak selepas kencing
68 - Tidak mendengar cakap ibu bapa
69 - Tipu daya
70 - Wanita menyerupai lelaki

Mubaligh Melayu Kristian Di Dungun Terengganu



















Sumber dipetik dari:http://islam.sukeri.com/category/isu-semasa/

Pagi tadi, penulis sempat bersarapan pagi di Sura Gate, Dungun. Temujanji dengan Wartawan Sinar Harian jam 10.00 pagi di sebuah warung depan Sek. Men Sultan Omar.. Suasana di warung itu agak sibuk kerana ramai pelanggan yang sedang menikmati juadah di situ.

Sewaktu hendak memesan nasi dagang, penulis terpandang kepada seseorang yang memakai T-shirt Hitam tertulis: ” Hard Core Christian ” serta berlambang salib!

Penulis cuba mendekati beliau dan bertanya, ” Awak Islam ke Kristian? “. Beliau diam. Sekali lagi penulis menanya dengan meninggikan sedikit suara takut kalau-kalau beliau tak dengar. Kali ini beliau mengangkat muka dan alangkah terkejutnya penulis apabila beliau memarahi penulis dengan loghat Ganu Kite seraya memanggil suaminya yang sedang menunggu di dalam van di depan gerai berkenaan..

Penulis dapat perhatikan perempuan Melayu yang tidak bertudung itu tidak begitu selesa ditanyakan soalan begitu, tetapi penulis tetap mempertikaikan mengapa dia memakai T-shirt yang bertulis dan berlambang Kristian???

Malangnya, suami beliau (bertopi dan juga berbangsa Melayu serta memakai T-shirt yang sama) turun daripada van memarahi penulis kerana mangambil cakna statusnya lalu dengan tergesa-gesa membayar pesanan yang dibungkus dengan banyaknya itu, tanpa langsung mendapat PERHATIAN SEWAJARNYA daripada pelanggan-pelanggan lain di dalam warung tersebut yang terdiri daripada 100% orang melayu-Islam.

Apa yang penulis kesalkan ialah:

1. Kini sudah kedapatan Melayu Kristian di Dungun!

2. Lemahnya penguat-kuasaan terhadap gejala ‘Kristianisasi’ oleh pihak-pihak yang bertanggung-jawab; dan

3. Langsung tidak mendapat perhatian daripada masyarakat tentang bahayanya ‘Kritianisasi’ terutamanya di kalangan penduduk di luar bandar! Penulis hanya dibairkan dimarahi begitu sahaja tanpa mereka datang membantu atau bertanyakan penulis!…

“Renung-renungkanlah saudaraku seagama!”

Sunday 24 January 2010

Yang 'basic'goyah,yang 'basic'plus plus plus apatah lagi...Wallahualam


Assalamualaikum,di dalam pekat malam yang dingin ini,tanganku menjangkau tetikus yang seolah2 memanggil aku untuk menulis sepatah dua...walaupun esok ada sho testo(test kecil/kuiz),akhirnya di skrin monitor di depan aku dah terpapar tiga empat kerat ayat.

Beberapa hari lalu aku ada berbincang dengan sahabat-sahabat naqibah yang berada di Malaysia,seronok bila berusrah di alam maya sekali sekala,walaupun sekadar usrah di hujung jari.Topik malam tu tak begitu berat cuma santai-santai saja,tapi amat mendalam bagi aku apabila ditelek-telek dan difikir semula.

"Awas harus beringat kadangkala ada sipulan-sipulan yang berpewatakan alim,pembawakan agama,ada juga yang bersekolah agama,yang kumpulan ini dominan utuk mejadi contoh kepada sahabat-sahabat lain,dikatakan kuat ilmunya,petah berkata-kata.Tapi bila diuji perkara yang'sebasic-basicnya'terkial untuk menjawab."Perbualan kami menjadi rancak dengan topik ringan sebegini.Lagi...

Bila ditanya hatta "Rukun solat ada berapa",sipulan-sipulan tersebut tidak dapat menjawabnya,bila ditanya di'test'lagi "berapa nabi ululazmi?"berapa ada yang kata 6,4ada yang jawab 25 orang".Di sini kita dapat lihat betapa pentingnya akan pegukuhan basic dahulu dalam mendalami agama,untuk ijtihad seterusnya kepada sebesar-besar ilmu...Yang peliknya golongan ini bila ditanya tentang politik,filem-filem cinta yang dikatakan bermotifkan islamik..betul pula jawapan mereka,boleh dikatakan begitu terperinci A sampai Z mereka tahu perkara-perkara begini.

Di sini,kupasan tajuk yang kami bawa bukan untuk memburukkan mana-mana pihak..tapi hanyalah sekadar untuk mengajak diri sendiri dan semua sahabat-sahabat bermuhasabah diri semula.Sebenarnya begitu banyak kelemahan diri yang kita ada,tak kira dari mana kita,latar belakang kita yang penting kemahuan kita untuk berubah dari yang buruk kepada yang baik,dan dari yang baik kepada yang lebih lagi baik insyaAllah.

Kerana yang perlu diingat,hidup kita sebagai muslimin dan muslimat adalah di bawah pemerhatian dan penilaian sahabat-sahabat dari yang berlainan agama dan bangsa.'KALAU BUKAN KITA YANG MENJADI DUTA KEPADA AGAMA KITA SIAPA LAGI???'wallahulam.Sama-samalah kita bertafakur,bukan mengorek rahsia orang lain,tapi mengorek-ngorek rahsia diri sendiri untuk mengenal mana salah dan silap untuk diperbetul dari hari ke hari...

Ingatlah jika ada sebarang ujian atau musibah anngaplah itu sebagai tarbiyah untuk 'memperkemaskini'mana yang lapok pada diri dek terlepas pandang dan kelalaian kita.

Akhir kalam,'topupkan' yang basic..maksimakan yang 'basic'plus plus!!!insyaAllah.

Amatilah kata-kata beliau...
"Tidak ada kebaikan ibadah yang tidak ada ilmunya dan tidak ada kebaikan ilmu yang tidak difahami dan tidak ada kebaikan bacaan kalau tidak ada perhatian untuknya."
-Saidina Ali Karamallahu Wajhah

Tuesday 19 January 2010

Profesor AS Akui Solat Berjemaah Tersirat Aspek Sains Fizik


Petikan Berita Harian 13 Jan 2007
Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

SEORANG profesor fizik di Amerika Syarikat (AS) membuat satu kajian kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. BErdasarkan kajiannya, tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik, iaitu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita, sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan, menyebabkan kita berasa letih dan lesu selepas melakukan kegiatan seharian.

Oleh itu, cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal. Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan dalam minda beliau, mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.

Hasil kajiannya mendapati, bilangan rakaat berbeza dalam solat bertindak menyeimbangkan cas dalam badan kita.

Ketika solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan yang dianjurkan ketika solat berjemaah itu mempunyai pelbagai kelebihan.

Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan di kanan kita, akan menstabilkan kembali cas yang diperlukan oleh tubuh.

Ia berlaku apabila cas yang berlebihan – sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam tubuh kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Beliau berkata, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan berasa segar dan sihat selepas berehat beberapa jam.

Ketika ini tubuh kita mengandungi cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas supaya keseimbangan tubuh badan yang penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan dua rakaat.

Seterusnya, selepas sehari kita bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh badan yang sudah digunakan.

Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan memulihkan keseimbangan cas berkenaan. Sebab itu, solat Zuhur didirikan empat rakaat untuk memberi ruang lebih kepada proses pertukaran cas di dalam tubuh.

Keadaan sama turut berlaku pada sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ia menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak.

Seperti solat Zuhur, empat rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar, kita tidak lagi melakukan aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama.

Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak tiga rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu sebelumnya.

Timbul persoalan dalam fikiran profesor itu mengenai solat Isyak yang dikerjakan sebanyak empat rakaat.

Secara logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan kegiatan dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Selepas kajian lanjut dilakukan , didapati ada keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan empat rakaat di dalam solat Isyak.

Kita sedia maklum, umat Islam digalakkan tidur awal supaya mampu bangun untuk menunaikan tahajud (sembahyang malam) pada sepertiga malam.

Ringkasnya, solat Isyak sebanyak empat rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun pada waktu malam untuk beribadat (qiamullail).

Dalam kajiannya, beliau mendapati bahawa Islam adalah agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri.

Beliau berasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam semesta ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.

Monday 11 January 2010

Nak Cemerlang?Ingat pesan Jibril..Iqra'!



Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu iaitu
al-Kitab (Quran) dan dirikanlah solat.・(Al-Ankabut, 45)

SUMBER ILMU TERPENTING bagi umat Islam adalah Quran.
Kecemerlangan tidak dapat dipisahkan daripada Quran
kerana Quran adalah petunjuk. Tanpa petunjuk, manusia
akan sesat dan terbabas. Tuhan menjelaskan dalam surah
al-Israk ayat 9 yang bermaksud, sesungguhnya Quran ini
memberi petunjuk kepada jalan yang lebih lurus (aqwam)
dan memberi khabar gembira kepada orang-orang mukmin
yang mengerjakan amal salih bahawa bagi mereka ada
pahala yang besar.・



Tuhan menyifatkan Quran sebagai petunjuk yang aqwam.
Berhubung dengan ini, di dalam al-Jamik li ahkam
al-Quran, Imam Qartubi berkata, kalimat aqwam bermaksud
jalan yang paling benar, paling adil dan paling tepat.
Justeru, mereka yang menjadikan Quran sebagai sumber
rujukan, kesejahteraan dan ketenangan akan menaungi
mereka.

Quran adalah Peta
Jalan kecemerlangan memerlukan peta. Peta yang umat
Islam perlukan adalah Quran kerana ia adalah peta yang
lengkap lagi selamat. Tidak terdapat sebarang bengkang
bengkok di dalamnya. Tuhan menyatakan dalam surah
al-Kahfi ayat 1 yang bermaksud, segala puji bagi Allah
yang telah menurunkan kepada hambanya al-Kitab (Quran)
dan Dia tidak mengadakan sesuatu yang bengkok di
dalamnya.
Bagi memahami peta ini, umat Islam perlu membaca dan
memahami isi-isi Quran. Dalam surah an-Nisak ayat 82,
Tuhan menyatakan yang bermaksud, apakah mereka tidak
tadabur Quran? Sekiranya Quran itu bukan dari sisi Allah
tentulah mereka akan mendapati percanggahan yang banyak
di dalamnya.

Berhubung dengan ayat ini, Imam Ibn Kathir di dalam
Tafsir al-Quran al-Azim berkata, Allah mengarahkan
mereka agar mengamati isi-isi Quran dan melarang mereka
dari berpaling daripadanya. Allah juga mengarah mereka
agar memahami maksud ayat-ayat Quran yang begitu halus
lafaznya serta dipenuhi kebijaksanaan.
Pada hari ini, sebahagian besar umat Islam menjadikan
Quran sebagai 'kitab berkat'. Mereka hanya membaca Quran
bagi mendapat berkat, tidak lebih daripada itu. Sikap
seperti ini ditegur Tuhan dalam surah al-Baqarah ayat
121. Tuhan menyatakan, dan mereka yang telah Kami
berikan Kitab kemudian mereka membacanya dengan bacaan
yang se-benarnya, mereka itulah yang beriman dengannya.
Barang siapa yang engkar terhadapnya mereka itulah
orang-orang yang rugi.

Berhubung dengan kalimat 'membaca Kitab dengan bacaan
yang sebenarnya', sahabat Abdullah bin Masud berkata,
demi Allah, maksud membaca Kitab dengan bacaan yang
sebenarnya ialah menghalalkan apa yang dihalalkannya,
mengharamkan apa yang diharamkannya, membaca seperti
mana ia diturunkan Allah, tidak mengubah kalam Tuhan
dari tempatnya dan tidak mentakwilkan ayat-ayatnya
secara yang tidak betul.Perkara ini disebutkan di
dalam al-Asas fit Tafsir oleh Said Hawa.

Antara sebab yang menutup atau menghijabkan hati
individu daripada memahami Quran adalah:
1.Terlampau memberi tumpuan pada huruf, sebutan dan
makhraj.

2.Fanatik terhadap suatu pegangan dan pendapat yang
pernah didengarnya sehingga tertutup hatinya daripada
kefahaman yang lebih mendalam berkenaan Quran.

3.Kekal berada dalam dosa sehingga hatinya menjadi gelap
dan berkarat.

Perkara ini disebutkan oleh Imam Ghazali di dalam kitab
Ihya Ulumuddin.

Fisiologi Quran
Tuhan menjelaskan dalam surah al-Israk ayat 82 yang
bermaksud, (Quran) merupakan penawar (syifa) dan rahmat
bagi mereka yang beriman.Di dalam al-Asas fit Tafsir
oleh Said Hawa disebutkan, syifa bermaksud (Quran
adalah penawar) yang dapat menghilangkan syak, nifak,
penyelewengan, kelemahan dan penyakit dalam hati. Quran
juga adalah rahmat yang dapat menghasilkan iman, hikmat
dan kebahagiaan.
Abdullah bin Masud berkata, sesiapa yang menghendaki
ilmu pengetahuan maka hendaklah dia membaca Quran. Di
dalamnya terdapat ilmu orang-orang terdahulu dan yang
kemudian.
Sahabat Abu Hurairah pula berkata, sesungguhnya akan
lapanglah penghuni rumah yang dibaca di dalamnya Quran,
dan akan banyaklah kebajikan di dalam rumah itu dan akan
datanglah para malaikat ke rumah itu dan akan keluarlah
syaitan daripadanya. Sebaliknya, rumah yang tidak dibaca
di dalamnya Quran akan mendatangkan kesempitan kepada
penghuni-penghuninya. Di samping itu, kebajikan akan
berkurangan, para malaikat akan keluar dan syaitan akan
memasuki rumah itu.
Satu kajian dilakukan oleh Dr. Ahmed el-Kadi dari Klinik
Akbar di Panama City, Florida, berhubung kesan
mendengar bacaan Quran ke atas denyutan jantung,
tekanan darah, tekanan saraf dan otot... Beliau
mendapati, mereka yang mendengar bacaan Quran, termasuk
daripada kalangan bukan Muslim dan bukan Arab,
mengalami perubahan fisiologi positif di dalam diri
mereka.Kajian ini dimuatkan dalam Islamic Perspectives
In Medicine oleh Dr. Shahid Athar.

Benarlah sahabat Ali bin Abi Talib apabila beliau
berkata, tiga perkara menambahkan kesejahteraan badan
dan menghilangkan kahak iaitu bersugi, berpuasa dan
membaca Quran.・

Quran Hebat
Quran tidak hanya dikagumi oleh orang Islam. Ia juga
dikagumi oleh orang bukan Islam. Sebahagian daripada
mereka yang bukan Islam ini sudah memeluk agama Islam
selepas meneliti dan memahami maksud ayat-ayat Quran.

Dr. Gary Miller adalah pakar matematik di samping
seorang tokoh dalam bidang ilmu teologi Kristian. Pada
tahun 1978, beliau dihadiahkan dengan sebuah Quran
terjemahan dalam bahasa Inggeris. Selepas membaca
terjemahan Quran itu, beliau memeluk Islam. Dalam
tulisannya yang bertajuk The Amazing Quran beliau
berkata, seperkara yang mengejutkan golongan bukan
Islam selepas mereka mengkaji Quran adalah ia tidak
seperti apa yang mereka jangkakan. Bagi mereka, Quran
adalah sebuah kitab tua yang datang dari padang pasir
Arab dan berumur lebih kurang 14 abad. Justeru mereka
menjangkakan, isi-isinya pasti juga tua lagi kuno
seperti umurnya. Sebahagian daripada mereka pula
menjangkakan, oleh kerana ia datang dari padang pasir,
ia pasti banyak bercerita tentang padang pasir.
Tiba-tiba mereka menyedari bahawa ia tidak seperti
itu....
Beliau menyambung lagi, Quran boleh dikaji secara
saintifik kerana ia mengutarakan sesuatu yang tidak
diutarakan oleh kitab-kitab agama lain secara amnya.
Malah Quran mampu menyahut cabaran ahli-ahli sains.
Konsep sains pada hari ini adalah konsep yang memerlukan
bukti. Apabila seseorang mengutarakan suatu teori,
pakar-pakar sains tidak akan mempedulikannya melainkan
apabila ia disertakan dengan bukti dan sanggup melalui
beberapa ujian saintifik. Quran sebenarnya sanggup
diperlakukan seperti itu bagi membuktikan ia adalah
benar. Seribu empat ratus tahun sudah berlalu dan tidak
ada sesiapa pun yang mampu membuktikan kepalsuan Quran,
justeru Quran adalah se-buah kitab yang hak lagi benar.

Demikian juga dengan Dr. Maurice Bucaille. Beliau adalah
seorang pakar bedah terkenal di Perancis. Di samping
itu, beliau juga penulis yang hebat. Antara buku beliau
yang terkenal bertajuk La Bible, Le Coran et la Science.
Semasa membicarakan berkenaan Quran dan Bible dalam
konteks ilmu astrofizik, beliau berkata, tidak terdapat
sebarang percanggahan antara Quran dan ilmu-ilmu moden
berhubung asal usul kejadian alam. Hal ini perlu
ditegaskan kerana apabila dibandingkan Quran dengan
Kitab Perjanjian Lama atau Old Testament,
kenyataan-kenyataan yang terdapat di dalam Kitab
Perjanjian Lama berhubung isu yang sama adalah tidak
saintifik. Terdapat tuduhan yang mengatakan Muhammad
mencedok dan meniru isi-isi Bible. Tuduhan ini adalah
tidak berasas sama sekali terutamanya apabila berbicara
berkenaan kejadian alam. Tidak mungkin wujud seorang
manusia yang hidup 1400 tahun dahulu dengan sendirinya
mampu membetulkan pandangan-pandangan yang tidak
saintifik pada masa itu dan kemudian membuat
kenyataan-kenyataan yang hanya baru difahami dan dapat
disahkan pada zaman moden ini. (Tambahan dari itu)
kenyataan Quran berkenaan kejadian alam adalah amat
berbeza daripada Bible.

Pada hari ini, terdapat golongan tertentu di barat yang
ingin menyesatkan umat Islam daripada Quran. Mengikut
Harian Metro bertarikh 26 Januari 2005, terdapat sebuah
kitab bertajuk The True Furqan yang diterbitkan di
Amerika cuba menyaingi kitab suci Quran. Ia bertujuan
memperdayakan umat Islam. Ia mempunyai 77 surah.
Antaranya surah al-Mahabbah, al-Maseeh, al-Salib dan
al-Injil. Perbezaan besar antara kitab ini dengan Quran
adalah, Quran adalah wahyu yang diturunkan melalui
Jibril kepada Nabi Muhammad sebelum ia ditulis.
Sedangkan kitab The True Furqan adalah tulisan manusia
biasa yang bernama Saffe, Mahdy, al-Saffee dan al-Mahdy.

Sunday 3 January 2010

Keluh kesah yang terpinggir...


"Pada pagi itu, seperti mana pagi-pagi yang lain. saya menyambut kedatangan seorang tetamu tetapku.
"", seru Subuh.

"Wa'alaikumsalam", sahutku.

Dan kami terus berpelukan, tanda rindu serta kasih sayang. Kutanya khabar Subuh, bagaimana keadaannya mengembara dari satu tempat ke satu tempat.

"Tadi..", kata Subuh dengan sayu, "... saya baru sahaja melintasi satu tempat. Kucari tempat persinggahan, kuketuk rumah-rumah yang sunyi, tapi satupun yang tiada mahu menerimaku sebagai tetamu." Dan airmata Subuh pun berlinangan.

"Subuh, usah kau pedulikan mereka, bukankah saya menyambutmu dengan penuh rasa kegembiraan? Subuh mengangkat mukanya seolah-olah teringat sesuatu.

"Oh ya, tadi saya lalu di suatu tempat yang tanahnya disebalik sungai. Orang-orangnya sepertimu, menyambutku dengan penuh kesukaan, menjamuku dengan pelbagai hidangan yang lazat serta mengiurkan. Hidangan yang paling kusuka adalah buah Tahajjud, puas kucari dibumi lain, tapi jarang kujumpa.

Di situ saya meratah buah Tahajjud dengan puas serta leka".
Dan Subuh merenung mataku mengharapkan sesuatu. saya fahami maksud Subuh.

"Maaf Subuh. saya tiada menanam pohon Al-Lail, jadi saya tidak dapat menghidangkanmu dengan buah yang kau sukai. Tapi saya ada Roti Shiyam",cadangku pada Subuh.

Subuh menolak dengan hormat. "Roti itu ada tuan punyanya", kata Subuh. "Adakah kau mahu manisan Zikir?" rayuku pada Subuh.

"Baiklah, ambilkan saya sedikit, serta bawakan saya segelas Air Mata Tangisan", pinta Subuh.

saya agak sugul, bagaimana harusku beritahu pada Subuh, yang Mata Air Tangisan sudah hampir kekeringan akibat kemarau Maksiat yang berpanjangan?

Namun. saya tetap menjenguk ke dalam Perigi yang memuatkan Mata Air tersebut. saya terkejut. Perigi tersebut hampir separuh penuhnya. Dan saya berdetik didalam hati, adakah ini tanda kemarau akan berakhir?

Tanpa berlengah lagi kubawa Air tersebut pada Subuh, tetamu yang kusanjungi, dan kusuakan manisan yang dipintanya. Selesai menjamah kesemuanya, Subuh pun melirikkan sebuah senyuman.

"Subuh ..", seruku, "... mahukah kau tinggal selamanya denganku. saya memerlukan teman dalam kesunyian. Akan kulayan kau dengan sebaiknya,wahai Subuh".

Subuh tersenyum lagi menandakan permintaanku tidak akan terpenuhi.

"Saya perlu menziarahi ramai orang, dan ramai lagi yang memerlukan kehadiranku untuk mengubati rindu mereka, sepertimana saya menguliti mimpimu".

Dan saya akur dengan penjelasan Subuh. "Subuh",.. seruku lagi bila melihat Subuh bersiap untuk pergi, "Sudikah kau menziarahiku lagi esok hari?"

"InsyaAllah", jawab Subuh,"... bukankah saya kekasih yang kau rindui?" Subuh berangkat dengan lambat tetapi tetap.

"", seru Subuh.
"", jawabku kembali. Dan mataku terus meniti langkah Subuh, yang semakin laju dengan setiap langkah. Dan akhirnya Subuh hilang dari pandangan.

P/S : Bagaimana pula keluh kesah dari Zohor, Asar, Magrib dan Isyak? Jawapannya... tersirat dalam diri.