BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 15 March 2010

Buang yang jernih,ambil yang keruh???jajahan minda sendiri,tundinglah pada diri sendiri…


Coretanku di sepertiga malam…

Puisi seorang daie…
Kiranya engkau,
Dapat mengingat beribu-ribu bait lirik lagu,
Kenapa tidak engkau penuhi kalbuMu itu ,
Dengan zikir beserta ayat –ayat wahyu suci itu?

Kiranya engkau,
Mengisi perutmu dengan penuh’pesta’,
Kenapa anak jiranmu dibiar putih mata?

Kiranya engkau,
Mampan dengan ilmu di dada,
Kenapa tidak dikongsi ditelek bersama?

Kiranya engkau,
Masih ‘tersedar’,
Jangan biarkan saudaramu hanyut begitu sahaja lalu beredar!!!

Ingatlah engkau,
Kiranya engkau,dia,mereka,sifulan-sifulan dan juga aku,
Tidak ada yang berlainan kiblat sentiasa dalam barisan yang satu,
Kalimah yang dititip juga sentiasa diikat padu,
Laailahaillallah sebagai penyaksian …nur hidup engkau mahupun aku!!!


Sudah lama berselirat di fikiranku,memikirkan isu yang tiada punca mahupun noktahnya.Tidak lama aku tinggalkan Malaysia,namun perubahannya banyak yang aku dapat lihat.
Acapkali seperti setiap coretanku sebelum ini,bukanlah ada niat lain tidak lain dan tidak bukan kalam ini ikhlas semata-mata buat peringatan untuk sahabat-sahabat dalam satu ‘barisan’perjuangan dan diri sendiri yang juga makhluk Allah yang serba-serbi masih banyak kelemahan.
Aku seorang yang sukakan imej dan abstrak,dan pemikiranku lebih kepada abstrak walaupun konkrit yang sering dilihat.

Kenapa aku bertanggapan demikian…

Kalau kita lihat pada era 60-an,70-an dulu…zaman agogo dan pop yehyeh…’tv satu kaler’ filem-filem klasik dulu orang-orang kita berpakaian ketat seperti berkebaya,tidak bertudung dan sebagainya kira boleh lagi diterima kerna pada ketika itu agama Islam masih belum berkembang secara menyeluruh.Mana taknya,dengan pengaruh budaya luar seperti British dan lain-lain.
Tapi,yang menjadi pelik abad millennium ni, semakin bertambah medium dakwah di negara kita,semakin bertambahlah juga populasi maksiat dan kemungkaran ibarat kata macam graf linear.
Sebut saja,Al-Kuliyyah,Forum Perdana,Halaqah dll..rata-rata stesyen tv memainkan peranan mereka sebagai medium dakwah.Bukan tu sahaja,malah radio,internet ,akhbar semuanya ‘bergerak aktif ‘menyalurkan info amar makruf nahi mungkar.
Tapi saban hari,masih juga kita digemparkan dengan isu penderaan bayi,kes bunuh diri,ada pula istilah pengguna dan penagih dadah makin menjadi-jadi.
Sebenarnya terpulanglah kepada diri sendiri untuk membedakan baik atau buruknya.Jika suatu ketika dulu ungkapan anak itu ibarat kain putih terpulanglah kepada orang tuanya untuk mencorakkannya…
Ingatlah paradigma itu hanya boleh diguna pakai tika anda masih dalam dukungan ibu anda..berbeza dengan keadaan anda dah punyai kudrat yang kuat dan Alhamdulillah dengan akal yang dikurniakanNya,maka dengan itu manfaatkanlah dengan sebaik-baiknya,insyaAllah.

Dunia dikelek,akhirat dijunjung…
-coretanku fareezeeannur

Monday 8 March 2010

Ikatan kasih antara makhlukNya