BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday 31 December 2010

...Barakah Dikongsi Bersama...


Assalamualaikum sahabat-sahabat,moga sentiasa dipelihara Allah dalam nikmat iman dan taqwa,insyaAllah=)Jutaan kesyukuran dipanjatkan kepada Allah atas keizinan dan rahmatNya majlis ilmu kita, Winter Gathering 2010 yang telah diadakan pada baru-baru ini berjalan lancar dan dipermudahkan segala urusan.Walaupun ada dugaan sepanjang perjalanan ke tempat program,dengan salji yang banyak menyebabkan perjalanan densya(keretapi)tergendala tetapi akhirnya sahabat-sahabat selamat juga sampai ke destinasi untuk menuntut ilmu dan mengikat ukhuwah dengan sahabat-sahabat yang lain.Justeru dengan itu saya suka untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang apa itu ujian yang diperihalkan oleh Allah.
Sesungguhnya,ujian daripada Allah S.W.T ini meliputi seluruh hamba-Nya yang taat mahupun yang derhaka. Malah ujian bagi hamba-hamba-Nya taat adalah lebih hebat berbanding dengan mereka yang engkar. Rasulullah s.a.w pernah di tanya:

Ya Rasulullah, siapakah yang paling keras mendapatkan ujian? Baginda menjawab: Para Nabi dan pengikut-pengikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agama, jika kadar beragamanya kuat maka ujiannya semakin keras. Jika kadar beragamanya lemah maka dia diuji sesuai dengan kadar agamanya. Seorang hamba akan sentiasa diuji sampai dia akan dibiarkan berjalan di muka bumi tanpa membawa dosa kesalahan. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi (no: 2322)
Justeru itu segala ujian daripada Allah S.W.T ini haruslah kita tempuhi dengan penuh kesabaran agar ianya dapat mendekatkan kita kepada-Nya dan menerima segala limpah rahmat-Nya. Firman Allah S.W.T.:
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya. – al-Baqarah (2) : 157

Semoga apa yang kita telah pelajari melalui kuliah yang diberikan oleh Ustaz Zaharudin Muhammad dan LDK-LDK yang telah dijalankan bersama menjadi asbab kepada kita untuk bermuhasabah diri dan mempertingkatkan amal ibadat kepada Allah.Kongsilah ilmu yang diperoleh dengan sahabat-sahabat yang tidak dapat hadir,mudah-mudahan barakah kebaikan dapat dikongsi bersama,insyaAllah.Semoga Allah memberkati hasil usaha kita untuk menegakkan Islam yang disanjungi untuk para sahabat yang dikasihi.-Dunia dikelek akhirat dijunjung.

Wednesday 22 December 2010

Persinggahan Itu Rupanya Destinasiku


Lengang malam itu berselang-seli dengan pekikan dua makhluk itu sayup-sayup kedengaran.”Man meh dapur jap,tolong mak ni”,suara lantang wanita 50-an itu.”Kerja pegang periuk belanga ni bukan kerja orang laki mak…tak kuasalah orang nak tolong mak,tak boleh tengok orang senang sikit,ade-ade aje”,sehinggakan tersembul jelas urat-urat di leher anak muda itu menempelak ibunya.Namun hati seorang ibu tetap memaafkan anaknya walau ada rasa ketidakredhaan terhadap anak tunggalnya itu.Begitulah rutin sehari-harinya.

Setelah ‘diumpan’dengan berkali-kali,akhirnya anak ikan termakan mata kail.”Haa ni baru betul,ada habuan baru kerja jalan”,lantas merabut sekeping wang kertas merah itu dari tangan Mak Leha.

Kedengaran bunyi ekzos motosikal itu berdentum kencang seraya menghilang.Mak Leha menghela nafas lega.Moga selamat anak kesayangannya itu sampai ke bangunan besar di hujung kampung itu.

Desiran bayu malam meliuk-liukkan daun nyiur yang berbaris di tepian jalan.”Hai adik manis jalan seorang malam- malam ni tak takut ke…?”sapaan nakal Man kepada anak gadis yang baru pulang dari kerja lewat malam itu.

Hayya alassolah…”,bergema suara serak-serak basah tok bilal melalui corong pembesar suara dari tempat yang disinggahinya itu.”Wak Kassim,ni haa kuih dari mak saya untuk semua orang di masjid ni macam biasa,ambillah cepat ,saya dah nak balik ni…” teriak anak muda itu. Wak Kassim sambil menghulurkan tangan menitipkan bicara,”Kau ni Man alang-alang dah masuk Isyak ni,marilah kita solat jemaah sekali kan bagus”.”Saya datang sini nak singgah untuk bagi kuih ni je kepada orang masjid ni,tak lebih dari itu ye Wak!”Man bersuara keras seraya menghidupkan enjin motosikalnya,lantas berlalu pergi.Wak Kassim menggeleng-gelengkan kepala sambil berdoa agar Allah membuka hati anak muda itu pada suatu ketika nanti.Saban hari Wak Kassim tidak pernah berputus asa dengan doa dan monolog dalamannya yang suci itu.

Bunyi kuat kedengaran dari beberapa batang jalan di kampung itu memecah sepi malam,adakalanya menganggu kekhusyukan para jemaah di masjid.Itulah kerja Man dan ‘kawan-kawan seperjuangannya’ merempit motosikal secara ‘berjemaah’ pada malam hari.Sudah puas anak-anak muda itu dinasihati oleh orang-orang kampung,namun langsung tidak ada perubahan.Rumah suci Allah itu kelihatan lengang lantaran generasi muda yang terlalu megikutkan ‘darah muda’mereka.

Jaguh-jaguh di trek haram itu,terus berlumba motosikal tanpa menghiraukan bahaya kepada diri sendiri yang bakal ditempa apatah lagi kepada orang di sekeliling mereka.
Dalam ketika ghairah dengan visi dan misi masing-masing,tiba-tiba terdengar bunyi kuat objek tersadai jatuh ke dalam lembah batu-batan denai hutan itu.Kelihatan cecair pekat merah bertaburan di kawasan itu,kawan-kawan seperjuangan yang tadi akrab,bagaikan musuh berhamburan masing-masing memecut laju menghilangkan diri.Tinggallah sekujur tubuh bersendirian di situ.

Kedengaran pintu diketuk orang dari luar rumah.Pintu papan itu dikuak daun pintunya,sedikit cahaya siang pagi itu menusuk ke dalam rumah.”Mak Leha,anak awak…”,tidak sempat Pak Abbas menghabiskan kata,”kenapa dengan anak saya?” Mak Leha mencelah.Pak Abbas menjawab”Tadi seawal pagi,orang kampung menjumpai mayat Man di hujung kampung sana”.Mak Leha kaget mulut terkunci bisu,mutiara putih bercucuran ke tanah.

Dengan kerjasama penduduk kampung mayat anaknya itu dibawa pulang dan diurus rapi jenazahnya.Jenazah kemudiannya disembahyangkan di bangunan yang hanya pernah menjadi persinggahan kepada arwah sewaktu hidupnya.Rupanya tempat persinggahan itu destinasi juga buat insan yang bernama Rosman.

Sesungguhnya manusia janganlah sesekali kita angkuh kepada Dia.Hakikatnya ke pangkuan Dia jugalah kita akan kembali. Wahai hamba-hamba Allah,ingatlah lima perkara, sebelum lima perkara iaitu sihat sebelum sakit,muda sebelum tua, kaya sebelum miskin,lapang sebelum sempit,dan hidup sebelum mati.Sesungguhnya dunia dikelek,akhirat dijunjung.Ingatan tulus ikhlas buat diriku dan sahabat-sahabat yang dikasihi.
Oleh:Fareeza 02:23 ,23 Disember 2010

Tuesday 14 December 2010

Kafarah dosa itu asbab pengembalianku, kepadaMu



Sudah berbulan-bulan gadis itu memenjara diri berteman pena dan helaian kertas yang bergunung-ganang."Exam sem depan mesti aku dapat skor habis punya",bisik hati kecil Raudhah.Begitulah tekad gadis itu,yang telah dua tahun berturut-turut mengepalai ranking pelajar cemerlang di salah sebuah institusi pengajian terkemuka di United Kingdom.Tidak lama lagi 'bermain jarum dan darah'lah bila pulang ke tanahair nanti.Moga dapat berbakti kepada masyarakat.Itulah yang diharap bukan sebaliknya.
Jarum jam terus berputar ligat dari angka '12' sehingga angka '12',kertas kalendar semakin dikoyak semakin berbulan berlalu...Raudhah masih tetap degan azam yang membakar,tidak pernah padam dek air,bahkan makin marak dek angin yang bertiup.Kagum dengan semangat dan kegigihannya.Tetapi...sejak kebelakangan ini tidak pula kelihatan gadis itu dalam halaqah-halaqah ilmu,jarang pula kedengaran suara merdu bertarranum dari kamar itu,dan tidak terang lagi kamarnya pada sepertiga malam.
Astagha,Raudhah alangkah baiknya kegigihanmu menghadap helaian tulisan rumi itu,seiring dengan zikrullah yang sepatutnya kau amati jua.
Hari-hari semakin berlalu tiba saatnya esok hari yang dinanti.Pasal ilmu memang tidak dapat dikhuatiri lagi,memang dah melekat rapat di otak,keyakinan makin membuak-buak.Title'The Best Student'tidak perlu dibimbangkan lagi,pasti dalam genggaman.Malam itu seperti malam-malam yang sebelumnya,Raudhah tidak berlengah-lengah merebahkan kepala di bantal empuknya,dengan alasan untuk mendapatkan stamina yang secukupnya untuk berhempas pulas bermain 'mata bola' di medan pertempuran yang dinanti-nanti.Segala yang fardhu telah ditinggalkan apatah lagi sunat.Kewajipan sebagai seorang muslim telah jauh ditinggalkan.Tidak sedarkah gadis itu yang bakal dihadapi esoknya juga dalam kekuasaanNya.
Jam menunjukkan pukul dua lima belas pagi.Objek di sebelah kepalanya semakin ligat bergerak-gerak.Kadang-kadang bergetar juga.Raudhah terjaga dari lena yang separuh mati itu."hello..what the hell you...."maki hamun Raudhah berpanjangan sambil memegang objek yang bergerak tadi kerana menganggu lenanya yang membuai-buai entah ke mana."Assalamualaikum,nak ayah ni..Raudhah mak kamu ni..."Baru terkebil-kebil Raudhah penangan suara sayu tadi.Air mata berlinangan tanpa semena-mena.
Dengan tergesa-gesa gadis itu mencapai karung begnya dan kaca mata bulat yang menjadi sahabatnya.Daun pintu dikuak...
Penerbangan ke tanahair pada pukul sepuluh nanti,seawal pagi ini Raudhah mencuba nenelefon ayahnya semula."Nak,nak bawa bersabar... emak kau telah tiada lagi".Inilah berita yang diterima setelah dua tahun suara tadi tidak kedengaran di corong telefon.Hati Raudhah hancur,bercampur-baur perasaannya.Tentang title pelajar cemerlang yang diimpi-impikan entah ke mana.Gadis itu tidak menyedari dirinya benar-benar berdiri seinci sahaja dari tebing puncak bangunan itu .Hanya selangkah mara ke hadapan,jalan ke destinasi yang tidak diduga bakal ditempa,nauzubillah.
"Raudhah..."kedengaran sayup-sayup suara tiga orang gadis dari kejauhan menuju dari arah belakangnya.Lantas memaut pinggang Raudhah,alhamdulillah yang tidak diduga dapat dihindari.Itulah sahabat-sahabatnya yang dulu dijauhinya.Tangisan dan nasihat yang berselang-seli antara lapan biji mata itu semakin menenangkan suasana.Raudhah semakin tenang dan menyedari kesilapannya, yang melupakan Dia yang teratas dengan mengutamakan urusan dunia semata."Semua ini asbab kepada pengembalianku kepadaMu,syukur Tuhanku..."Raudhah menghela nafas panjang sambil menyapu kedua belah tapak tangannya ke muka yang redup di bawah sinar cahaya pagi itu.
Oleh:fareezaaz 6.04pm,15 Disember 2010

Allah SWT berfirman:

“Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; - Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).” Surah Asy-Syams ayat 8-10.

Maka, tidakkah kita rasa gusar dan gelisah dengan dosa-dosa kita?

Sudah berapa lama kita hidup? Mari pandang ke belakang, mari lihat ke arah semalam. Berapa banyak dosa kita sudah terkumpul dan tidak pula kita teringat untuk bersimpuh di hadapan Allah SWT meminta keampunan?
Pesanan buat diriku dan sahabat-sahabat yang dikasihi moga apa yang kunukilkan ini dapatlah kiranya buat diriku dan sabat-sahabat bermuhasabah diri kembali,mudah-mudahan dengan izin Allah kita dalam redha dan inayahNya sentiasa.Amin ya rabbal alamin.