BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 29 March 2009



TITIK AKHIR PERJALANAN

OLEH: RUHUL MUKHLIS



Perjalanan hidup ini adalah satu perjalanan yang panjang, pasti akan kita bertemu dengan liku-liku atau ranjau yang menghalang perjalanan kita tersebut. Maka barangsiapa yang tidak punya kekuatan pastilah tidak mampu meneruskan perjalanan setelah bertemu dengan halangan-halangan tersebut. Jadi titik tekan yang perlu kita ambil perhatian ialah, bagaimanakah untuk kita membina kekuatan dalam menuju ke titik penamat tersebut?

Salah satu caranya ialah dengan mempunyai matlamat yang jelas dalam hidup ini. Setiap titik permulaan pasti punya titik penamatnya. Ibarat acara lumba lari jarak jauh, pastu akhirnya akan tiba ke garisan penamat.. Bayangkan jika tidak ditetapkan garis penamatnya, tentulah para peserta akan terus berlari tanpa hala tuju dan akan kelelahan di tengah jalan.

Tapi tatkala telah ditetapkan garisan penamatnya, para peserta mampu untuk merangka strategi. Seratus meter yang pertama, lariannya perlahan tapi konsisten.. Seratus meter yang kedua, lariannya dipecut sedikit dan seterusnya hinggalah berjaya menamatkan larian. Jadi begitulah pentingnya untuk kita punya matlamat. Dengan adanya matlamat pasti kita akan punya strategi dalam menghadapi rintangan yang mendatang dalam hidup kita ini.

Jadi apa yang perlu kita jadikan sebagai matlamat hidup kita?

Kalau kita menjadikan kekayaan harta, atau kejayaan dalam profesi kita sebagai matlamat kita, pasti akhirnya kita tidak akan puas dengan apa yang telah kita peroleh. Kerana semua ini hanyalah pada matlamat duniawi. Cuba kita lihat ramainya para artis barat, hidup dalam kemewahan, tapi disebalik itu semua, tersirat masalah jiwa dan sosial seperti minum arak, penyalahgunaan dadah dan sebagainya. Matlamat-matlamat seperti ini bahkan menyebabkan kita lagi tersekat pada rintangan hidup ini.

Di sini saya ingin mengajak semua menghayati firman Allah S.W.T

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung.. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. (Ali-Imran:185)

Jika kita perhatikan ayat di atas, tersirat satu penerapan atau pengajaran untuk para muslimin agar menetapkan kehidupan selepas kematian sebagai tujuan atau matlamat utama. Ayat ini menyarankan kita untuk berfikir akan satu matlamat yang menjangkaui duniawi. Sesuatu yang ’di luar kotak pemikiran’ kita. Kehidupan merupakan sesuatu yang pasti. Sama ada berlaku sepuluh atau dua puluh tahun lagi, ataupun sesaat sejurus selepas artikel ini dibaca.

Jadi, adalah utama untuk kita bersiap sedia dalam menghadapi dunia selepas kematian. Inilah saat di mana, manusia akan di adili, dan sama ada syurga atau neraka pengakhirannya, bergantung kepada perlakuan manusia di dunia ini. Barangsiapa yang tidak punya matlamat kehidupan yang baik setelah mati ini, pasti akan menghabiskan segala usaha dan masa juga tenaganya dalam mencari habis-habisan kesenangan duniawi, dan malah akhirnya akan menyesal di akhirat kelak. Seperti yang diucapkan oleh orang-orang kafir dalam ayat berikut ini:

Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin." (As-Sajadah: 12)

Orang yang mengingat kematian pastilah akan menyiapkan dirinya untuk menghadapi saat itu. Orang yang mengingat kematian tidak akan membazirkan masanya dengan perkara-perkara yang tidak bermanfaat padanya. Orang yang mengingat kematian akan sentiasa berada dalam ketaatan kepada Allah Rabbul Alamin. Orang yang mengingat kematian pasti akan bersemangat dalam amalannya, dan tenang dalam cabaran kerana mengenangkan ganjaran syurga yang akan diperolehnya di akhirat kelak. Inilah ciri ciri yang beruntung. Inilah mereka yang beriman. Mereka tidak mudah dihanyutkan oleh kehidupan duniawi. Setiap gerakan mereka, setiap ucapan mereka dibawah tuntunan Al-Quran dan sunnah.

Tatkala matlamat mereka ini telah tetap, maka tidak lain yang terungkap di bibir mereka hanyalah zikir-zikir mengingat Allah. Lantas dengan mengingat Allah, hati mereka kian tenang.

(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram. (Ar-Ra’d: 28)

Maka rintangan dalam kehidupan menjadi perkara yang kecil. Setiap cabaran dihadapi dengan penuh kesabaran. Tidak pernah terlintas dalam benak fikiran mereka untuk putus asa. Malah menjadikan jiwa mereka semakin bersemangat dan membara.

Dan tatkala orang-orang mukmin melihat golongan-golongan yang bersekutu itu, mereka berkata : "Inilah yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kita." Dan benarlah Allah dan Rasul-Nya. Dan yang demikian itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan ketundukan. (Al-Ahzab: 22)

Mereka inilah orang-orang yang patut kita contohi. Jadi, mulakan dari sekarang. Tetapkan matlamat diri kita. Mulakan langkah kita dari awal. Perjalanan hidup ini masih panjang. Moga dengan matlamat yang ada, menjadi satu momentum untuk kita menghadapi cabaran hidup ini. Wallahu’alam...

Dikirim oleh Dr Firdhaus Mohd Nor