BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 24 January 2010

Yang 'basic'goyah,yang 'basic'plus plus plus apatah lagi...Wallahualam


Assalamualaikum,di dalam pekat malam yang dingin ini,tanganku menjangkau tetikus yang seolah2 memanggil aku untuk menulis sepatah dua...walaupun esok ada sho testo(test kecil/kuiz),akhirnya di skrin monitor di depan aku dah terpapar tiga empat kerat ayat.

Beberapa hari lalu aku ada berbincang dengan sahabat-sahabat naqibah yang berada di Malaysia,seronok bila berusrah di alam maya sekali sekala,walaupun sekadar usrah di hujung jari.Topik malam tu tak begitu berat cuma santai-santai saja,tapi amat mendalam bagi aku apabila ditelek-telek dan difikir semula.

"Awas harus beringat kadangkala ada sipulan-sipulan yang berpewatakan alim,pembawakan agama,ada juga yang bersekolah agama,yang kumpulan ini dominan utuk mejadi contoh kepada sahabat-sahabat lain,dikatakan kuat ilmunya,petah berkata-kata.Tapi bila diuji perkara yang'sebasic-basicnya'terkial untuk menjawab."Perbualan kami menjadi rancak dengan topik ringan sebegini.Lagi...

Bila ditanya hatta "Rukun solat ada berapa",sipulan-sipulan tersebut tidak dapat menjawabnya,bila ditanya di'test'lagi "berapa nabi ululazmi?"berapa ada yang kata 6,4ada yang jawab 25 orang".Di sini kita dapat lihat betapa pentingnya akan pegukuhan basic dahulu dalam mendalami agama,untuk ijtihad seterusnya kepada sebesar-besar ilmu...Yang peliknya golongan ini bila ditanya tentang politik,filem-filem cinta yang dikatakan bermotifkan islamik..betul pula jawapan mereka,boleh dikatakan begitu terperinci A sampai Z mereka tahu perkara-perkara begini.

Di sini,kupasan tajuk yang kami bawa bukan untuk memburukkan mana-mana pihak..tapi hanyalah sekadar untuk mengajak diri sendiri dan semua sahabat-sahabat bermuhasabah diri semula.Sebenarnya begitu banyak kelemahan diri yang kita ada,tak kira dari mana kita,latar belakang kita yang penting kemahuan kita untuk berubah dari yang buruk kepada yang baik,dan dari yang baik kepada yang lebih lagi baik insyaAllah.

Kerana yang perlu diingat,hidup kita sebagai muslimin dan muslimat adalah di bawah pemerhatian dan penilaian sahabat-sahabat dari yang berlainan agama dan bangsa.'KALAU BUKAN KITA YANG MENJADI DUTA KEPADA AGAMA KITA SIAPA LAGI???'wallahulam.Sama-samalah kita bertafakur,bukan mengorek rahsia orang lain,tapi mengorek-ngorek rahsia diri sendiri untuk mengenal mana salah dan silap untuk diperbetul dari hari ke hari...

Ingatlah jika ada sebarang ujian atau musibah anngaplah itu sebagai tarbiyah untuk 'memperkemaskini'mana yang lapok pada diri dek terlepas pandang dan kelalaian kita.

Akhir kalam,'topupkan' yang basic..maksimakan yang 'basic'plus plus!!!insyaAllah.

Amatilah kata-kata beliau...
"Tidak ada kebaikan ibadah yang tidak ada ilmunya dan tidak ada kebaikan ilmu yang tidak difahami dan tidak ada kebaikan bacaan kalau tidak ada perhatian untuknya."
-Saidina Ali Karamallahu Wajhah