BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 14 December 2010

Kafarah dosa itu asbab pengembalianku, kepadaMu



Sudah berbulan-bulan gadis itu memenjara diri berteman pena dan helaian kertas yang bergunung-ganang."Exam sem depan mesti aku dapat skor habis punya",bisik hati kecil Raudhah.Begitulah tekad gadis itu,yang telah dua tahun berturut-turut mengepalai ranking pelajar cemerlang di salah sebuah institusi pengajian terkemuka di United Kingdom.Tidak lama lagi 'bermain jarum dan darah'lah bila pulang ke tanahair nanti.Moga dapat berbakti kepada masyarakat.Itulah yang diharap bukan sebaliknya.
Jarum jam terus berputar ligat dari angka '12' sehingga angka '12',kertas kalendar semakin dikoyak semakin berbulan berlalu...Raudhah masih tetap degan azam yang membakar,tidak pernah padam dek air,bahkan makin marak dek angin yang bertiup.Kagum dengan semangat dan kegigihannya.Tetapi...sejak kebelakangan ini tidak pula kelihatan gadis itu dalam halaqah-halaqah ilmu,jarang pula kedengaran suara merdu bertarranum dari kamar itu,dan tidak terang lagi kamarnya pada sepertiga malam.
Astagha,Raudhah alangkah baiknya kegigihanmu menghadap helaian tulisan rumi itu,seiring dengan zikrullah yang sepatutnya kau amati jua.
Hari-hari semakin berlalu tiba saatnya esok hari yang dinanti.Pasal ilmu memang tidak dapat dikhuatiri lagi,memang dah melekat rapat di otak,keyakinan makin membuak-buak.Title'The Best Student'tidak perlu dibimbangkan lagi,pasti dalam genggaman.Malam itu seperti malam-malam yang sebelumnya,Raudhah tidak berlengah-lengah merebahkan kepala di bantal empuknya,dengan alasan untuk mendapatkan stamina yang secukupnya untuk berhempas pulas bermain 'mata bola' di medan pertempuran yang dinanti-nanti.Segala yang fardhu telah ditinggalkan apatah lagi sunat.Kewajipan sebagai seorang muslim telah jauh ditinggalkan.Tidak sedarkah gadis itu yang bakal dihadapi esoknya juga dalam kekuasaanNya.
Jam menunjukkan pukul dua lima belas pagi.Objek di sebelah kepalanya semakin ligat bergerak-gerak.Kadang-kadang bergetar juga.Raudhah terjaga dari lena yang separuh mati itu."hello..what the hell you...."maki hamun Raudhah berpanjangan sambil memegang objek yang bergerak tadi kerana menganggu lenanya yang membuai-buai entah ke mana."Assalamualaikum,nak ayah ni..Raudhah mak kamu ni..."Baru terkebil-kebil Raudhah penangan suara sayu tadi.Air mata berlinangan tanpa semena-mena.
Dengan tergesa-gesa gadis itu mencapai karung begnya dan kaca mata bulat yang menjadi sahabatnya.Daun pintu dikuak...
Penerbangan ke tanahair pada pukul sepuluh nanti,seawal pagi ini Raudhah mencuba nenelefon ayahnya semula."Nak,nak bawa bersabar... emak kau telah tiada lagi".Inilah berita yang diterima setelah dua tahun suara tadi tidak kedengaran di corong telefon.Hati Raudhah hancur,bercampur-baur perasaannya.Tentang title pelajar cemerlang yang diimpi-impikan entah ke mana.Gadis itu tidak menyedari dirinya benar-benar berdiri seinci sahaja dari tebing puncak bangunan itu .Hanya selangkah mara ke hadapan,jalan ke destinasi yang tidak diduga bakal ditempa,nauzubillah.
"Raudhah..."kedengaran sayup-sayup suara tiga orang gadis dari kejauhan menuju dari arah belakangnya.Lantas memaut pinggang Raudhah,alhamdulillah yang tidak diduga dapat dihindari.Itulah sahabat-sahabatnya yang dulu dijauhinya.Tangisan dan nasihat yang berselang-seli antara lapan biji mata itu semakin menenangkan suasana.Raudhah semakin tenang dan menyedari kesilapannya, yang melupakan Dia yang teratas dengan mengutamakan urusan dunia semata."Semua ini asbab kepada pengembalianku kepadaMu,syukur Tuhanku..."Raudhah menghela nafas panjang sambil menyapu kedua belah tapak tangannya ke muka yang redup di bawah sinar cahaya pagi itu.
Oleh:fareezaaz 6.04pm,15 Disember 2010

Allah SWT berfirman:

“Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; - Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).” Surah Asy-Syams ayat 8-10.

Maka, tidakkah kita rasa gusar dan gelisah dengan dosa-dosa kita?

Sudah berapa lama kita hidup? Mari pandang ke belakang, mari lihat ke arah semalam. Berapa banyak dosa kita sudah terkumpul dan tidak pula kita teringat untuk bersimpuh di hadapan Allah SWT meminta keampunan?
Pesanan buat diriku dan sahabat-sahabat yang dikasihi moga apa yang kunukilkan ini dapatlah kiranya buat diriku dan sabat-sahabat bermuhasabah diri kembali,mudah-mudahan dengan izin Allah kita dalam redha dan inayahNya sentiasa.Amin ya rabbal alamin.