BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 29 September 2009

Sedarkah kita???


Assalamualaikum,masih belum terlewat saya mengucapkan selamat hari raya aidilfitri.Maaf dipohon dari sahabat2 jika ada terkhilaf atau terkasar bahasa selama ini..Raya2 juga ye jangan lupa untuk berpuasa sunat 6 ye=)Jari-jemariku tergerak untuk menaip apa yang sedang bermain di fikiranku ini.
Sedarkah kita?peka kah kita?bahawa pentingnya solat.Di mana jua kita berada memang menjadi kewajipan kita sebagai muslim untuk menunaikan 5 yang fardhu.Saya bersyukur sangat sahabat2,di sekeliling saya terutama sahabat2 di jepun kebanyakannya memang amat menjaga waktu solat.Di sini bukan saya tekankan menjaga solat,tapi menjaga waktu solat.Kebiasaannya kita bila berjalan2 atau ke luar ryoko(makan angin)hatta pergi kaimono(membeli-belah)masuk je waktu solat,contohnya zuhur,terus je tengok jam"haaa..ni dah masuk waktu zuhur ni...jom gi sembahyang dulu kat mana2.."kalau kat Malaysia nak cari masjid dekat baru nak pergi sembahyang,ini satu penyakit 'muslim manja'.Berlainan bila di negara orang pula,berasa pentingnya solat walau di mana sahaja berada.
Solat boleh sahaja dipraktikkan di mana2,tempat letak kenderaan sekalipun boleh,asalkan tempat itu bersih,yakin sudah masuk waktu,berwudhu..dan jangan lupa bawa kompas.Yang paling penting sekali muslimat apa yang difardhukan menutup aurat ke atas kita,itu suatu rukhsah yang amat memudahkan kita,bila dah selalu menutup aurat yang sempurna boleh solat bila2 masa dan di mana2 juga=)INDAHKAN ISLAM!!!Selalunya di kalangan muslimat yang pergi membeli-belah pakaian,biasanya kami lebih senang solat di bilik persalinan pakaian(bilik cuba pakaian)..saya ada satu pengalaman juga,ada seorang makcik jepun tu pelik agaknya apabila saya masuk bilik cuba pakaian tu,ambil sehelai baju saje(bukan nak beli pun=>)tapi ambil masa yang lama di dalam tu,saya sebenarnya tengah solat dalam bilik tersebut,tiba2 saya rasa ada kelibat kepala melihat dari bawah tirai=}(melawan diri untuk terus khusyu`..astaghfirullah),bila saya keluar makcik tu tanya saya buat apa dalam tu,dia rasa pelik agaknya.saya beritahu padanya,お祈りします(sembahyang),lepas tu makcik jepun tadi tersenyum dan ucap gomennasai(maaf)sebab mengganggu saya sembahyang tadi.Alhamdulillah,kat sini saya nampak orang lain yang tak tahu tentang agama dan adat kita juga,menghormati kita dan faham kepentingan sembahyang bagi sesuatu kaum=)
Sesungguhnya,antara ibadah yang penting yang wajib dilakukan ialah solat. Ia amat penting sehinggakan ketika sedang berperang sekalipun solat tidak boleh ditinggalkan.Solat hanya boleh diqhadza jika tertidur atau terlupa. Solat juga merupakan tiang agama. Imam Al-Baihaqi meriwayatkan, nabi bersabda, “Solat itu tiang agama sesiapa yang meninggalkannya dia meruntuhkan agama.”
Dalam surah Al-Mukminun ayat 1, 2 dan 9 Allah menjelaskan, “Sesungguhnya telah berjayalah orang-orang yang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyuk dalam solat mereka…. Dan mereka yang memelihara solat-solat mereka.”
Olehitu,untuk berjaya umat Islam tidak boleh mengabaikan solat sama sekali terutamanya solat-solat fardu. Dalam konteks melaksanakan solat, dua perkara wajib dijaga, pertamanya khusyu' dan keduanya memastikan agar solat dilaksanakan secara berterusan mengikut cara dan jadual waktu yang telah ditetapkan.