BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 19 February 2009

APA ITU SINONIM BAGI TAHI LALAT?


Hari ini exam saya dah masuk paper ke6,miggu depan pun ada lagi..Doakan saya.Tadi lepas exam dah habis jawab semua soalan saya terpandang tahi lalat di jariku ini.Tiba teringat masa zaman sekolah kanak2 ribena dahulu,di sekolah ada seorang kawan mukanya penuh dengan tahi lalat,ala2 sharifah aini gitu.Untuk practice penggunaan bahasa ingeris antara kami kami tak panggil kawan saya tu kak tahi lalat,tapi kami panggilnya mole sister ..practice makes perfect katakan hehe..Astaghfirullah melalut saya.Sebenarnya bila terlihat tahi lalat tadi teringat satu perkara.Sesungguhnya benda yang kita anggap remeh dalam hidup kita sememangnya membawa maksud yang begitu besar,walaupun sekecil-kecil tahi lalat itu.Bila tertengoknya tahi lalat banyak atau sikit,tahi lalat hidup atau mati,besar atau kecil,tak terbayangkah macam itulah juga `tahi lalat`yang menompok tebal di hati kita ini.Ada sipulan tu sibuk cari maksud di sebalik tahi lalat,dengan itu wujudlah TAHI LALAT.COM ...dan seumpamanya.Dan yang paling menyedihkan,ada juga orang sibuk nak buang tahi lalat yang ada di wajahnya,tangannya..atas alasan nak kulit tulus mulus berseri..Tapi `tahi lalat`yang melekat di hati terlepas pandang.Kesimpulannya makhluk yang bernama manusia lebih cenderung mengundang kemurkaan Allah,mana taknya yang kejadian Allah itu hendak diubah..tahi lalat pada luaran hendak sangat dibuang..Malangya `tahi lalat` atau tompok2 hitam pada hati ni suatu perkara yang diambil ringan.Hendak istighfar sekali dalam sehari pun berat,maka hari demi hari bertambahlah tebal tompok dosa di hati,yang menakutkan pintu hati kita akan tertutup,gelap dek dosa yang `ditopupkan`saban hari.Sedarlah kita sedangkan Nabi Muhammad s.a.w yang merupakan manusia maksum juga beristighfar 70kali sehari.Fikirkanlah...

PENGHULU ISTIGHFAR
Allahumma, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau; Engkau yang menciptakan dan aku abdiMu, dan aku berada dalam perjanjian denganMu, ikrar kepadaMu (yang akan kulaksanakan dengan) segala kemampuanku; aku berlindung padaMu dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan; aku mengakui (dengan sebenar-benarnya) nikmatMu kepadaku; dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa, kecuali Engkau.

Fadhilatnya: Dari Syaddad bin Aus RA dari Nabi SAW bersabda: Penghulu istighfar ialah "Allahumma anta ……" .Sesiapa yang membacanya dengan penuh keimanan waktu petang dan mati pada malam itu, maka masuk syurga. Demikian juga siapa yang membacanya waktu pagi dan mati pada hari itu masuk syurga.

(HR Bukhari)