BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 1 February 2009

'aku tak percayakan TUHAN!!!!'


'aku tak percayakan TUHAN!!!!'...suara itu langsung tidak membuat aku tersentak.Bukan pertama kali aku bertentang 4 mata berbual tentang perkara ini,malah lebih 10..20 biji mata pun hampir 10 kali aku sengaja 'memacu' cuping telingaku untuk dengar perkara macam ini.Bukan nak ikut para Atheist ini,tapi sekadar nak kutip pengalaman.

Ada suatu hari itu,aku pergi homestay keluarga jepun...best sangat keluarga ni,pasangan suami isteri umur mencecah 50-an tahun,layan dan anggap aku macam anak diorang sendiri..membahasakan diri sebagai okaasan(mak) dan otosan(abah).Yang best tu okaasan pun punyai hobi yang sama dengan.. makan coklat berkotak2=>

Malam tu aku sahaja berbual-bual dengan okaasan..tentang skop yang lebih luas,yang agak sensitif,tapi sekadar nak tukar pendapat...aku tanya okaasan,宗教はどう。。。信じていますか。(macammana dengan hal agama,percaya tak?)..okaasan pun jawab"emak tak percayakan langsung agama,bukan agama yang wujud untuk mengatur kehidupan kita,tapi kita yang wujud di alam ini bersikap baik seperti kita beragama,walaupun pada hakikatnya kita tak beragama.lagipun orang yang beragama sendiri adakalanya tak pelihara agama dia...."saya mencelah ,"kenapa okaasan cakap macam itu?"okaasan jawab"sebelum ini okaasan dah ramai bergaul dengan orang asing yang berada di jepun,kebanyakan pelajar okaasan(okaasan ialah guru bahasa jepun)ada yang beragama islam dari sebuah negara islam yang amat kuat pegangan islamnya(saya tak boleh sebut nama negara tersebut di sini boleh menimbulkan implikasi buruk)tapi minum arak,berjudi.Okaasan tahu pelajar okaasan orang islam bila dia pergi solat.Okaasan pelik, setahu okaasan orang islam tak boleh berjudi,minum sake..daripada itu okaasan menilai tak beragama pun tak jadi masalah sebab utamanya tiada beza antara orang beragama dan tidak."ulas panjang lebar okaasan.Merah padam muka aku pada ketika itu,mana taknya saudara seagamaku mempalit lumpur hitam pada agama kita yang suci.Lantas mendatangkan implemen buruk orang asing pada agama kita juga.Aku pun budak baru belajar,amat tipis ilmuku untuk berdebat dengan orang asing terutama pasal agama,bukan benda main-main,maruah sebuah martabat kehidupan kita sebagai muslimin dan muslimat.

Okaasan sambung balik,"ija chang kenapa boleh jadi macam ni?"aku pun balas,hakikatnya memang ada orang beragama,tetapi dalam masa yang sama juga ada yang memelihara dan ada yang tidak memelihara agamanya"..sebenarnya sistem yang diaturkan agama khasnya Islam amat teratur dan tidak membebankan penganutnya,amat cantik kehidupan ini bila betul-betul ikut nilai yang diatur Islam.Cuma bila orang yang dilahirkan dalam beragama,'beragama'hanya disebabkan keturunan semata-mata tanpa penghayatan,itu yang menyebabkan diri terpesong dan sekaligus mendatangkan kekeliruan tentang agamanya terhadap orang lain seperti yang okaasan rasa pelik tadi"..okaasan menganguk-anggukkan kepala.Aku harap sangat apa yang aku cuba sampaikan boleh diterimanya.okaasan mencelah,"tapi okaasan sendiri bila tak percaya Tuhan,tak berdoa minta hajat pada Tuhan boleh juga berjaya sampai sekarang..."Saya balas,sebenarnya Tuhan itu amat pemurah(menyayangi semua hambaNya),walaupun sesiapapun yang berusaha Dia tetap bagi nikmat Dia.Tapi kita sendiri harus fikir semula bagaimana nak balas budi baik Tuhan itu,tidak lain dan tidak bukan percayakan kewujudanNya dan patuh kepadaNya."..."Naru hodo(oh begitu,patutlah..)..."jawapan ringkas okaasan.Saya seronok bila nampak kepuasan yang tergambar di wajah okaasan,semoga dia dapat berfikir balik.InsyaAllah Haru yasumi (cuti musim bunga)ini okaasan nak ikut aku balik malaysia..bolehlah dia tengok sendiri apa itu Islam di Malaysia...Harap sangat dia dapat lihat apa yang baik sahaja di sana nanti...moga dapat beri hidayah kepadanya,InsyaAllah.