BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday 13 February 2009

Kesucian Ayat Quran Vs Nada Dering


Mufti Mesir dan Saudi Bicara Hukum Penggunaan Ayat Al-Quran dan Suara Azan Sebagai Nada Dering HPArticles / Petikan Berita
Posted by zain-ys on Jan 05, 2007 - 02:28 PM

Di Mesir dan Saudi, fatwa sejumlah ulama juga tidak jauh berbeda. Dr. Ali Jam’ah, Mufti Mesir telah memfatwakan haramnya menggunakan bunyi pembacaan ayat suci Al-Quran dalam telepon genggam yang dijadikan nada panggil. Pengharaman yang disampaikan Dr. Ali Jam’ah, adalah pengharaman yang mutlak sifatnya karena hal tersebut dianggap menodai kesucian Al-Quranul Karim yang diturunkan Allah swt untuk peringatan, dan membacanya adalah ibadah. Bukan digunakan untuk hal-hal yang keluar dari lingkup tujuan diturunkannya.

Mufti Mesir dan Saudi Bicara Hukum Penggunaan Ayat Al-Quran dan Suara Azan Sebagai Nada Dering HP
Teknologi tidak pernah berhenti berkembang. Namun sejumlah temuan-temuan baru teknologi ternyata memunculkan perdebatan pro-kontra antara para ulama. Ring tone atau nada dering yang begitu banyak variasinya dalam telepon genggam, awalnya tidak pernah menjadi perhatian apalagi mengundang perdebatan ulama.

Bunyi ring tone, yang mulanya hanya merupakan nada panggil biasa, kemudian berkembang menjadi lagu-lagu, dan berkembang lagi pada pembacaan ayat suci Al-Quran. Perkembangan nada panggil berupa ayat suci Al-Quran lah yang kemudian memicu perbedaan pendapat para ulama. Boleh atau tidak, haram atau halal bila nada dering itu berisi bunyi ayat-ayat Al-Quran?

Tidak sedikit umat Islam yang menggunakan nada panggil telepon seluler miliknya berupa pembacaan ayat suci Al-Quran atau suara azan, atau do’a. Dr. Ahmad Thoha Rayan, memandang tidak boleh menggunakan nada panggil yang berisi suara bacaan Al-Quranul Karim. Ia beralasan, karena Al-Quran yang dibacakan itu seharusnya diperhatikan bacaannya dan direnungkan isinya (ditadabburi), bahkan juga harus disertai adab dan etika tertentu untuk membacanya seperti dengan “ta’awudz” dan “basmalah”. Semua alasan itu, tidak mungkin dilakukan oleh para pemilik telepon genggam.

Sementara tentang nada panggil bersuara azan, Dr. Rayan juga mengatakan tidak membolehkannya. Karena ini mungkin saja memunculkan kekacauan, keraguan, salah tanggap, bagi orang yang mendengarnya ketika bukan di waktu awal shalat. Ia juga menegaskan alasannya bukan hanya itu, tapi karena azan adalah syiar suci yang mempunyai waktu dan tempat sendiri untuk dilantunkan. Dan itu semua wajib dihormati.
Di Mesir dan Saudi, fatwa sejumlah ulama juga tidak jauh berbeda. Dr. Ali Jam’ah, Mufti Mesir telah memfatwakan haramnya menggunakan bunyi pembacaan ayat suci Al-Quran dalam telepon genggam yang dijadikan nada panggil. Pengharaman yang disampaikan Dr. Ali Jam’ah, adalah pengharaman yang mutlak sifatnya karena hal tersebut dianggap menodai kesucian Al-Quranul Karim yang diturunkan Allah swt untuk peringatan, dan membacanya adalah ibadah. Bukan digunakan untuk hal-hal yang keluar dari lingkup tujuan diturunkannya.

Sementara Syaikh Mahmud Asyur, tokoh Al-Azhar Mesir dan anggota Majma’ Buhuts Islam (forum Kajian Masalah Islam), juga mengatakan hal yang sama. Katanya, “Al-Quran diturunkan dari langit bukan untuk digunakan sebagai urusan yang justeru menyepelekan Al-Quran seperti menjadikannya sebagai nada panggil.” Sejumlah ulama lainnya juga menyatakan hal yang hampir sama. Haram. Termasuk Syaikh Shalih Syamrani, Dosen Ma’had Ilmi di Jeddah yang berada di bawah Universitas Imam Muhammad Ibnu Saud. Ia melarang penggunaan Al-Quran dan azan sebagai nada panggil di telepon.
Hanya saja, Dr. Salwa Basusi, Dosen Fiqih Fakultas Studi Islam di Al-Azhar Mesir, lebih lunak sedikit. Ia tidak mengharamkan dan tidak pula membolehkan. Ia hanya menyebutkan, menggunakan suara pembacaan Al-Quran dan azan dalam nada panggil adalah makruh. Sehingga tidak menggunakannya dianggap lebih utama dan lebih baik. Selain para ulama tersebut, memang ada yang tidak terlalu menganggap hal ini terlarang. Mereka lebih mengkaitkan soal adab dan etika. Jangan sampai, bunyi ayat Al-Quran yang dibaca terpotong di tengah ayat, sehingga memunculkan arti yang kacau. Atau, jangan sampai kalimat “Allahu Akbar” terpotong menjadi “Allahu Ak.. “ karena si pemilik menjawab teleponnya. Bahkan yang lebih berbahaya, jika kalimat “Laa ilaaha illallah” terpotong menjadi “Laa ilaah.. “ yang berarti tidak ada tuhan, sehingga kalimat itu menjadi syirik. (na-str/iol)
Sumber: http://www.eramuslim.com/news/int/459dc8ab.htm [1]

lagi info.....

Biadab terhadap al-Quran cemar IslamOleh MD. ASHAM AHMAD
PERBUATAN menjadikan ayat-ayat al-Quran sebagai nada dering (ring tone) telefon bimbit adalah perbuatan biadab yang mencemar kesucian kalam Allah.
Perbuatan yang sudah agak berleluasa ini kelihatannya mendapat restu dari sesetengah pihak yang diamanahkan menjaga hal ehwal Islam di negara ini, yang melihatnya sebagai suatu amalan yang baik dan patut digalakkan. Ini satu lagi contoh di mana masyarakat dikelirukan oleh ‘ulama palsu’ yang diberikan amanah yang tidak patut mereka tanggung.

Persoalan menggunakan ayat-ayat al-Quran sebagai nada dering tidak boleh dibahaskan dalam kerangka hukum yang sempit. Ia bukan persoalan ada atau tiada nas, kerana pastinya tiada nas yang melarangnya! Ini adalah persoalan adab, dan adab adalah tatacara beragama yang tinggi dan luhur, yang melangkaui undang-undang dan halal haram semata-mata.

Dengan menyifatkan perbuatan ini sebagai ‘biadab’ bermaksud perbuatan ini hanya dilakukan oleh manusia yang tidak tahu adab, secara khususnya adab terhadap al-Quran.
Sayugia dihuraikan secara ringkas apakah yang dimaksudkan dengan adab.
Adab secara mudahnya adalah ‘perbuatan yang betul’. Betul ertinya benar, sah, dan baik pada pertimbangan ilmu. Adab mengisbatkan wujudnya susunan martabat dan darjat dalam kejadian, yang kesemuanya berpunca dan merujuk kepada Tuhan Yang Hak Yang Wajib Wujud. Adab terjelma apabila keadilan dilaksanakan, yakni apabila sesuatu itu diletakkan dalam akal dan perbuatan pada tempatnya yang betul.
Al-Quran adalah kalam Allah, dan ia mempunyai kedudukannya yang tersendiri dalam kerangka pemikiran yang dipancarkan oleh pandangan hidup Islam. Wajarkah ia dijadikan sebagai nada dering?

Nada dering adalah bunyian yang digunakan bagi memaklumkan pemilik telefon bahawa ada panggilan masuk untuk dijawab, ataupun untuk fungsi-fungsi lain yang boleh diprogramkan. Dengan kecanggihan teknologi sekarang pengguna telefon boleh memilih berbagai-bagai jenis nada dering dari deringan yang ringkas kepada alunan muzik, nyanyian, suara manusia dan binatang, dan berbagai macam bunyian lagi termasuklah suara azan dan bacaan ayat al-Quran.

Memang benar kita umat Islam digalakkan membaca dan mendengar bacaan al-Quran. Tetapi ini bukan hujah membolehkan bacaan al-Quran dibaca atau dimainkan rakaman bacaannya di mana-mana sahaja. Ada pihak yang memasang kaset bacaan al-Quran melalui pembesar suara surau yang terletak di tengah pasar besar di mana orang ramai sibuk dan tawar-menawar barang keperluan harian. Mereka menyangka ini adalah perbuatan baik sedangkan ia terang-terang dilarang oleh al-Quran sendiri. “Apabila dibacakan al-Quran”, firman Allah, “hendaklah kamu dengar dan perhatikan (apa yang dibacakan itu) serta berdiam diri (tidak berkata-kata)". Bagaimana perintah ini dapat dilaksanakan sedangkan tujuan orang ke pasar adalah untuk berjual beli, bukannya mendengar bacaan al-Quran! Orang ramai tidak boleh disalahkan kalau mereka tidak mempedulikan bacaan al-Quran. Yang salah ialah pihak yang menghina al-Quran dengan menjadikannya seolah-olah muzik latar di taman hiburan!

Oleh kerana ayat-ayat al-Quran itu, sebagai kalam Allah, adalah suci dan mulia ia hendaklah diletakkan pada tempat yang sejajar dengan kesucian dan kemuliannya. Justeru, sebagai contoh, ia tidak boleh disentuh melainkan oleh orang-orang yang suci dari hadas, dan tidak boleh dibaca di dalam tandas dan tempat-tempat yang kotor. Larangan ini bertujuan memelihara kesucian al-Quran, agar ia tidak diletakkan pada tempat yang tidak layak baginya atau diperlakukan dengan perlakuan yang tidak sepatutnya. Sesuatu yang asalnya mulia sekalipun, jika tidak diletakkan pada tempatnya yang sebenar akan tercemar atau hilang kemuliaannya, seperti “mengalungkan mutiara ke leher babi”, memetik kata-kata Imam Ghazali.


Biadab

Sepatutnya jelas sekarang kenapa perbuatan menjadikan ayat-ayat al-Quran sebagai nada dering adalah perbuatan biadab. Apabila terdapat panggilan masuk, yang menjadi perhatian ialah panggilan itu, bukan apa yang ingin disampaikan oleh ayat-ayat berkenaan. Pemilik telefon akan segera menjawab panggilan berkenaan, sekali gus menghentikan bacaan itu, bagi berbual dengan si pemanggil. Layakkah kalam Allah diperlakukan sedemikian?

Dalam soal adab terhadap al-Quran, kedudukan al-Quran sebagai kalam Allah itu yang mesti difahami dengan betul. Kalam (pertuturan) adalah sifat Allah yang qadim, dengannya Dia mengajar manusia, memberitahu, menjelas, menyuruh dan melarang, menyampaikan berita baik dan memberi amaran, agar mereka mendapat petunjuk dan terpelihara dari kesesatan.

Justeru, al-Quran hendaklah dibaca oleh pembacanya untuk diteliti, difahami, dan dihayati maksud dan tuntutannya. Untuk tujuan itu memadailah jika bacaan itu sampai ke pendengarannya sendiri. Ia boleh dibaca dengan kuat untuk didengari oleh orang lain sekiranya ada permintaan dan majlis yang sesuai. Malangnya tujuan asal ini sudah dilupakan. Kini yang lebih diutamakan ialah memaksa orang lain mendengar bacaan al-Quran dengan memainkan rakamannya melalui corong pembesar suara masjid dan surau dan di tempat-tempat perhimpunan ramai.

Di kalangan para sahabat Rasulullah ada sebahagian yang gemar membaca dengan kuat ayat-ayat al-Quran semasa sembahyang, dan sebahagian lagi membaca terlalu perlahan. Perbuatan membaca dengan kuat telah menimbulkan cemuhan dan kebencian orang-orang bukan Islam yang menyebabkan mereka mencerca Allah, rasul-Nya, dan kitab-Nya. Justeru ayat 110 surah al-Isra’: “Janganlah membaca dengan terlalu kuat (sehingga mengganggu orang lain) dalam sembahyangmu dan jangan pula terlalu perlahan (sehingga tidak didengari), carilah jalan pertengahan antara kedua itu.” Pesanan dan peringatan ini dilakukan pada masa belum wujud lagi pembesar suara! Kita boleh lihat di sini betapa lemah lembut dan bertimbang rasanya ajaran Islam terhadap umat manusia, termasuk yang tidak menerima ajarannya. Hari ini, dengan pembesar suara kita boleh dengar bacaan ayat-ayat al-Quran dari jarak dua kilometer. Bayangkan apa yang dirasakan oleh orang-orang yang tinggal di sekitar masjid! Tidak hairanlah orang-orang bukan Islam mengelak daripada tinggal berhampiran dengan kawasan masjid atau surau.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=1229&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm